Carol Davidson Cragoe
Arkady 2012
Od klasyki do klasycyzmu
Poradnik zatytułowany „
Jak czytać architekturę” („
How to read buildings?) autorstwa Carol Davidson Cragoe dostarcza „
Najważniejszych informacji o stylach i detalach” oraz materiałach budowlanych. Pani historyk architektury bardzo przystępnie przedstawiła kolejne
style architektoniczne: klasyczny starożytny (Grecja i Rzym), bizantyjski, romanizm, gotyk, renesans, barok, klasycyzm, historyzm, secesję i modernizm. Zwróciła uwagę na cechy charakteryzujące budowle pełniące określone
funkcje, z naciskiem na gmachy użyteczności publicznej, np. ratusze, świątynie, sklepy, zamki. Z dużym zainteresowaniem zapoznałam się z metodami
datowania budynków oraz odnajdywania w obiektach architektonicznych detali pochodzących z różnych epok. Intuicyjnie odbierane przeze mnie najpiękniejsze style:
gotyk, barok, secesja, zyskały w rzeczonej publikacji naukowe uzasadnienie swej doskonałości. Wśród nich są: gotyckie
sklepienia krzyżowo-żebrowe, przepych barokowych dynamicznych
dekorowań czy secesyjna miękkość fantazyjnej
ornamentyki. Zróżnicowana forma omówienia poszczególnych detali zaciekawia i zachęca do zadania pytań: dlaczego część z nich przedstawiono kolejno epokami i stylami architektonicznymi, inne natomiast według ich typów, przeznaczenia, konstrukcji, itp.?
 |
Sklepienie - Katedra w Bristolu |
 |
Sklepienie - Bazylika |
Katedralna w Pelplinie |
 |
Sklepienie - Katedra św Cecylii w Albi |
Od funkcjonalności do estetyki
W swoistym
podręczniku architektury poruszono wielce interesujące tematy, jak np. kluczowe
uwarunkowania wznoszenia budynków, decydujące o ich ostatecznym kształcie i strukturze, a zatem
wytrzymałość ścian wysokich gmachów, optymalne
doświetlanie wnętrz,
stabilność dużych powierzchni,
ogrzewanie pomieszczeń o znacznej kubaturze. Drugim czynnikiem wpływających na wygląd obiektów architektonicznych jest
estetyka dzieł projektantów i budowniczych. Niektóre z konstrukcyjnych składników budowli nie pełnią już prawie żadnych funkcji poza wywoływaniem efektów wizualnych, jak chociażby iglice, służki, maswerki.
Z największą przyjemnością zapoznałam się z treścią rozdziału o
schodach, które pełnią różnorodne funkcje, nie tylko łączenia różnych poziomów budynku. Przepiękne schody
spiralne, schody
z duszą,
wieże ze schodami czy żeliwne
secesyjne schody z ozdobnymi balustradami to moim zdaniem elementy dodające splendoru wszystkim pomieszczeniom z dawnych epok.
Odmiennym detalem architektonicznym, na który zwrócono uwagę w publikacji i który ja darzę specjalną sympatią, są gotyckie ostrołukowe
sklepienia krzyżowo-żebrowe, powstałe z dwu przecinających się sklepień kolebkowych. Moim faworytem zostały już dawno temu sklepienia
sieciowe i
gwiaździste, takie jak np. w Bazylice Katedralnej w
Pelplinie. Żałuję, że w tej stricte angielskiej książce jest tak mało polskich akcentów – jedynie wzmianka o
polskich wiązaniach cegieł w murze czy wskazanie prawie polskich budowli, jak Wielka Zbrojownia w
Gdańsku lub Zamek Krzyżacki w
Malborku.
 |
Schody z duszą - Skinner's Hall |
London fot https://spitalfieldslife.com |
 |
Metalowe schody spiralne |
 |
Drewniane schody kręcone - UJ Kraków |
Niemałe jest piękne
Czytelna struktura przewodnika „Jak czytać architekturę” jest zbudowana z rozdziałów, podrozdziałów i paragrafów dotyczących konkretnych obiektów czy detali architektonicznych, opatrzonych
poglądowymi rycinami. Lekturę tomu znacznie ułatwia
Słownik pojęć oraz
Indeks terminów. Istotnym
mankamentem wydania, jaki dostrzegłam już na początku zagłębiania się w interesujące mnie treści, jest jej zbyt
mały format. Rozmiary czcionki oraz ilustracji, szczególnie istotnych dla tego typu publikacji, są
niewystarczające i znacznie utrudniają zapoznawanie się z „Najważniejszymi informacjami o stylach i detalach” – tekstowymi i graficznymi. Należy mieć nadzieję, że
kolejna edycja książki będzie już z zadowalającymi wymiarami czcionki i rysunków.
* zdjęcia https://commons.wikimedia.org/wiki/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz