Warmińsko-Mazurskie - 2017
Od Grünhagen do Wołyńca
Zielonka Pasłęcka - wieś sołecka położona w
województwie warmińsko-mazurskim, w powiecie elbląskim, w gminie Pasłęk. Nazwy
miejscowości:
- Grünhagen od 1483 do
1945
- Wołyniec od lipca 1945
-
Zielonka Pruska od listopada 1946
- Zielonka Pasłęcka od
sierpnia 1948
Miejscowość została założona około
roku 1483 i występowała dawniej pod nazwą Grunehayn. Obejmowała
obszar 64 łanów, działała w niej również karczma. W 1543 roku Zielonka
Pasłęcka była wsią kościelną zamieszkaną przez 28 chłopów, karczmarza i
2 zagrodników. W czasie przemarszu wojsk szwedzkich w 1659 roku
miejscowość została doszczętnie zniszczona. Jednak w 1774 roku miała
już liczyć 358 mieszkańców. Wśród nich byli również Polacy. W 1882 roku
uruchomiona została linia kolejowa, a w miejscowości wybudowano dworzec. Od
1905 roku w Zielonce Pasłęckiej działała agentura pocztowa.
W 1939 roku wieś liczyła 787 mieszkańców: 746 ewangelików i 22 katolików. W
Zielonce działały dwie mleczarnie, gospody i stacje benzynowe. We wsi
funkcjonowała trzyklasowa szkoła. Przed 1945 rokiem w miejscowości pracowało 6
stolarzy, 2 cieśli, 2 piekarzy, 4 krawców, 2 kowali, rzeźnik oraz zegarmistrz.
W Zielonce Pasłęckiej działała także szkoła rolnicza oraz
księgarnia.
Wg
http://encyklopedia.warmia.mazury.pl/index.php/Zielonka_Pasłęcka
Z Wołynia do Zielonki Pasłęckiej
W czerwcu, lipcu i sierpniu 1945 r. napłynęła do
Grünhagen polska ludność wysiedlona z Wołynia, z miasta
Rożyszcze nad rzeką Styr, z Ulanik, Tarnorudy i
Kopaczówki. Dla upamiętnienia stron ojczystych wysiedleńcy nadali tej
miejscowości nazwę Wołyniec. Latem 1946 r. Wołyniec otrzymał stałego
duszpasterza w osobie pochodzącego z Przemyśla księdza Jana Karasia.
Przystąpił on do dostosowania kościoła do kultu katolickiego, a ważnym
wydarzeniem tego okresu była erekcja w dniu 27.03.1947 r.
Drogi Krzyżowej, której obrazy zostały przywiezione z Wołynia. Gdy do
Wołyńca przybyli pierwsi polscy mieszkańcy, było tu jeszcze ok. 100 Niemców.
Okupująca teren dawnego powiatu pasłęckiego
armia sowiecka rekwirowała żywność, zasiewy na polach oraz płody rolne,
nie licząc się w ogóle z potrzebami miejscowej ludności. Notowano dosyć często
morderstwa na tle rabunkowym. Pijaństwo żołnierzy
sowieckich i „zabawy” przerażały, czego przykładem jest do dziś w Zielonce
Pasłęckiej postrzelana „jak sito” część dawnej kościelnej chorągiewki
wiatrowej, eksponowanej przed kościołem.
23
stycznia1945 r. sowieckie czołgi ostrzelały zablokowany na
stacji kolejowej skład z uciekinierami i żołnierzami niemieckimi, w
wyniku czego zginęło ponad 150 osób. Zostali oni pochowani w zbiorowej mogile
niedaleko stacji.
Kościół św. Jana Chrzciciela - Diecezjalne Sanktuarium Jezusa Miłosiernego
Kościół w Zielonce Pasłęckiej wybudowano na przełomie wieków XV i XVI, o czym dowodzi zachowany z roku 1506 dzwon, na którym umieszczono łaciński napis: "Jusu Christe Fili Dei vivi misere nobis. Maria-Anno Domini 1506" (Jezu Chryste, Synu Boga Żywego, zmiłuj się nad nami. Maryja w Roku Pańskim 1506). Od roku 1540 do 1945 był tam kościół ewangelicki. W swojej historii kilkakrotnie popadał w ruinę. W roku 1577 uległ zburzeniu. W roku 1726 ponownie odnotowano zburzenie kościoła, ale już w 1746 roku ufundowano dzwon. Kościół św. Jana Chrzciciela odbudowano w dwóch fazach: w latach 1778-1792 oraz w roku 1792, a jego wieżę wzniesiono w roku 1842. Parafię w Zielonce Pasłęckiej reerygowano po II wojnie światowej w 1962 roku. W 1987 roku ustanowiono tutejszy kościół parafialny Diecezjalnym Sanktuarium Jezusa Miłosiernego. W pobliżu kościoła znajduje się grota Matki Bożej z Lourdes i Droga Krzyżowa o długości 2,5 km, prowadząca wśród zagród mieszkańców Zielonki, Golgota, barokowa kaplica Męki Pańskiej, XIX wieczna statua archanioła na fontannie, pomnik Jana Pawła II, głaz pamiątkowy z Jeruzalem i wiele innych zabytków sztuki sakralnej oraz miejsc pamięci oraz Kopuła z wieży kościelnej przestrzelona przez funkcjonariuszy Milicji Obywatelskiej.
Historia tarnorudzkiego obrazu Jezusa Miłosiernego
Na Podolu, nad Zbruczem, w rejonie Wołoczyskim obwodu Chmielnickiego, leży miejscowość Tarnoruda…
Na miejscu drewnianego kościoła, w roku 1643, Katarzyna Sieniawska kazała zbudować w Tarnorudzie świątynie murowaną. 1754 roku kościół tarnorudzki przebudowała Izabela Czartoryska (córka Aleksandra Augusta Czartoryskiego).
Początki obrazu Chrystusa przedstawionego jako
Król Boleści są tajemnicze. Przez kilka stuleci obraz z XVII wieku odbierał
cześć w Tarnorudzie na Podolu, czyli na wschodnich rubieżach Rzeczypospolitej.
Niezwykły wizerunek został namalowany olejnymi farbami na płótnie o
wymiarach 69,5 x 54 cm, znajdował się on za trzema zasłonami w głównym
ołtarzu. W 1773 roku obraz został ozdobiony
srebrną szatą i złoconą koroną. Obydwiema dłońmi cierpiący Jezus
ukazuje ranę na prawym boku zadaną Mu włócznią przez żołnierza. Na dole
obrazu, na szarfie ze srebrnej blachy wypisane są słowa: „Lud się do Ciebie w potrzebie ucieka. Jezu, od Ciebie miłosierdzia czeka.
Roku 1773”.
«Polujący w tamtych okolicach Andrzej z Rypna,
tropiąc zwierzynę, dotarł aż na wzgórze. Tam ujrzał obraz
Pana Jezusa Boleściwego. Na ten widok aż mu się serce ścisnęło.
Wzruszony zabrał go do domu. Ale wizerunek w dziwny sposób powrócił na
tarninowe wzgórze. Historia powtórzyła się jeszcze parę razy. Opowiedziano
całe zajście miejscowemu proboszczowi, ten zaś poświęcił tajemnicze miejsce i
doradził wybudowanie na nim kaplicy. W 1365 roku umieszczono w niej niezwykły
obraz, do którego zaczęli pielgrzymować okoliczni mieszkańcy. Zdarzały się
uzdrowienia. Po wybuchu rewolucji październikowej nastały ciężkie czasy
dla ludzi wierzących, zwłaszcza zaś dla katolików zamieszkałych na terenach
Związku Radzieckiego. Ówczesny proboszcz Tarnorudy postanowił w 1920 roku
wywieźć obraz do Tarnopola. Wkrótce inny kapłan zawiózł obraz do
Krakowa, gdzie znalazł schronienie w kościele św. Kazimierza. Po
dziewięciu latach Tułacz Tarnorudzki udał się w dalszą drogę. Na desce
przytwierdzonej do obrazu wypisano ręcznie trasę podróży: „We wrześniu 1929 roku obraz ten przewieziony z Krakowa do katedry łuckiej.
W uroczystej procesji przeniesiony z łuckiej katedry do kościoła w
Rożyszczach”. Ale to jeszcze nie koniec peregrynacji Tarnorudzkiego Męża Boleści. W 1945
roku parafianie z Rożyszcz musieli opuścić swoje strony rodzinne i
szukać nowego miejsca na ziemi. Owym nowym miejscem Wołyniaków stała się wieś
Zielonka Pasłęcka. Mieszkańcy wciąż tęsknili za swoim obrazem. Ostatni
proboszcz Rożyszcz przywiózł go do Malborka. Po jego śmierci w 1950
roku ślad po wizerunku zaginął. Po prawie trzydziestu latach cudowny obraz
odnalazł się – był w klasztorze sióstr terezjanek w Ostródzie. Po
kolejnych 7 latach, dzięki staraniom proboszcza z Zielonki Pasłęckiej,
Tarnorudzki Jezus zawitał u „swoich”, gdzie po dziś odbiera cześć.»
Wg https://sanktuarium-zielonka.pl/historia-obrazu/
Wędrówki cudownego wizerunku:
1. Tarnoruda XVII
w.
2. Tarnopol 1920
3. Kraków
1921?
4. Łuck 1929
5. Rożyszcze
1929?
6. Malbork do 1950
7.
Ostróda do 1980
8. Zielonka Pasłęcka od 1987
Podróż sentymentalna Anny P. – Brzozówka, Zielonka Pasłęcka
Do Zielonki Pasłęckiej przesiedlono m.in. rodzinę
Biernackich pochodząca z powiatu Łuck na
Wołyniu (Rożyszcze). Konstancja Biernacka urodzona w
Kopaczówce pow. Łuck woj. wołyńskie wyszła za mąż za
Kazimierza Poniatowskiego urodzonego w Mielnicy Podolskiej pow.
Borszczów woj. Tarnopol na Podolu, którego rodzinę
przesiedlono po wojnie do Sulimierza.
Ich przyszła synowa
Anna mieszkała z rodziną w leśniczówce „Brzozówka" (Nadleśnictwo
Młynary) w Kudyńskim Borze w gminie Pasłęk, położonej
kilka kilometrów od Zielonki Pasłęckiej. W sierpniu 2017 leśniczówka jeszcze
stała…
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz