Dobrzyca - wrzesień 2025
Jubileuszowa X Dobrzycka Konferencja Naukowa – wrzesień 2025
W dniach 4–6 września 2025 roku w Muzeum Ziemiaństwa w
Dobrzycy odbyła się dziesiąta edycja Dobrzyckiej Konferencji Naukowej. To
cykliczne wydarzenie od lat stanowi jedno z najważniejszych spotkań
badaczy dziejów ziemiaństwa, muzealników oraz edukatorów kultury.
Jubileuszowa odsłona przyciągnęła szerokie grono uczestników, a jej
program podzielono na trzy bloki tematyczne, ukazujące zarówno aktualne
wyzwania współczesnego muzealnictwa, jak i nowe perspektywy badań nad
historią rodzin ziemiańskich. Podczas trzech dni wygłoszono trzydzieści
referatów.
Pierwszy dzień, zatytułowany „Muzeum i edukacja. Problemy, wyzwania, szanse”, w całości poświęcono refleksji nad rolą muzeów w procesach edukacyjnych. Dyskutowano o konieczności dostosowywania programów do potrzeb różnych grup odbiorców, o metodach włączania osób ze szczególnymi potrzebami w życie kulturalne, a także o innowacyjnych sposobach prowadzenia działań edukacyjnych. Uczestnicy podkreślali, że współczesne muzeum powinno być przestrzenią otwartą, inkluzywną i aktywnie angażującą odbiorców w różnym wieku. Zainteresowanie tą częścią konferencji przerosło oczekiwania organizatorów – liczba miejsc wyczerpała się już pierwszego dnia.
Pierwszy dzień, zatytułowany „Muzeum i edukacja. Problemy, wyzwania, szanse”, w całości poświęcono refleksji nad rolą muzeów w procesach edukacyjnych. Dyskutowano o konieczności dostosowywania programów do potrzeb różnych grup odbiorców, o metodach włączania osób ze szczególnymi potrzebami w życie kulturalne, a także o innowacyjnych sposobach prowadzenia działań edukacyjnych. Uczestnicy podkreślali, że współczesne muzeum powinno być przestrzenią otwartą, inkluzywną i aktywnie angażującą odbiorców w różnym wieku. Zainteresowanie tą częścią konferencji przerosło oczekiwania organizatorów – liczba miejsc wyczerpała się już pierwszego dnia.
Drugi i trzeci dzień konferencji nawiązywały bezpośrednio do wystawy
czasowej Muzeum Ziemiaństwa zatytułowanej „Dziecko w rodzinie
ziemiańskiej”. Referaty badaczy koncentrowały się na historii dzieciństwa
w rodzinach ziemiańskich w XIX i XX wieku. Analizowano modele wychowania w
różnych zaborach, rolę guwernantek i guwernerów, kwestie edukacji domowej
i szkolnej, a także materialne aspekty życia dzieci – od codziennego
otoczenia po zabawki i stroje. Niezwykle cennym uzupełnieniem naukowych
analiz były wystąpienia potomków rodzin ziemiańskich, którzy podzielili
się własnymi wspomnieniami i perspektywą rodzinną, nadając dyskusjom
osobisty, autentyczny wymiar.
Atmosfera jubileuszowej konferencji łączyła powagę naukowej refleksji z otwartością i wymianą doświadczeń między przedstawicielami różnych środowisk. Oprócz sesji plenarnych odbywały się rozmowy kuluarowe i spotkania w mniej formalnych okolicznościach, a naturalną scenerię dla nich stanowiły pałacowe wnętrza i park w Dobrzycy. Uczestnicy mieli okazję zwiedzić ekspozycję towarzyszącą, a sama przestrzeń Muzeum dodała konferencji unikalnego charakteru, którego nie sposób odtworzyć w salach uczelnianych.
Podczas podsumowania wydarzenia organizatorzy podkreślili, że rozwój konferencji w kolejnych latach będzie szedł w kierunku jeszcze większej otwartości na nowe tematy badawcze i współpracę między środowiskiem akademickim a praktykami muzealnymi. Tegoroczna edycja Dobrzyckiej Konferencji Naukowej udowodniła, że historia ziemiaństwa i refleksja nad rolą muzeów pozostają tematami aktualnymi i ekscytującymi. To wydarzenie nie tylko akademickie, ale także integracyjne i kulturotwórcze oraz przestrzeń spotkania różnych środowisk i pobudzające forum wymiany myśli. Udział w jubileuszowej konferencji był tak inspirujący, że już dziś z niecierpliwością czekam na kolejną edycję w przyszłym roku.
Atmosfera jubileuszowej konferencji łączyła powagę naukowej refleksji z otwartością i wymianą doświadczeń między przedstawicielami różnych środowisk. Oprócz sesji plenarnych odbywały się rozmowy kuluarowe i spotkania w mniej formalnych okolicznościach, a naturalną scenerię dla nich stanowiły pałacowe wnętrza i park w Dobrzycy. Uczestnicy mieli okazję zwiedzić ekspozycję towarzyszącą, a sama przestrzeń Muzeum dodała konferencji unikalnego charakteru, którego nie sposób odtworzyć w salach uczelnianych.
Podczas podsumowania wydarzenia organizatorzy podkreślili, że rozwój konferencji w kolejnych latach będzie szedł w kierunku jeszcze większej otwartości na nowe tematy badawcze i współpracę między środowiskiem akademickim a praktykami muzealnymi. Tegoroczna edycja Dobrzyckiej Konferencji Naukowej udowodniła, że historia ziemiaństwa i refleksja nad rolą muzeów pozostają tematami aktualnymi i ekscytującymi. To wydarzenie nie tylko akademickie, ale także integracyjne i kulturotwórcze oraz przestrzeń spotkania różnych środowisk i pobudzające forum wymiany myśli. Udział w jubileuszowej konferencji był tak inspirujący, że już dziś z niecierpliwością czekam na kolejną edycję w przyszłym roku.
Ramowy Program Konferencji
4 września - Muzeum i edukacja. Problemy, wyzwania, szanse.
Panel I - Ogólne wyzwania związane z przygotowaniem oferty edukacyjnej
we współczesnych instytucjach muzealnych.
- Paulina Szulist-Płuciniczak, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Edukacja muzealna - standardy, metody i narzędzia
- dr Agata Wołkowska-Wolska, Fundacja im. Zofii i Jana Włodków, Między edukacją a popularyzacją. Wstępne rozpoznanie działalności muzeów odwołujących się do dziedzictwa ziemiaństwa i szlachty
- Mikołaj Mikołajczyk, Muzeum Okręgowe Ziemi Kaliskiej, Ambitne, popularne czy praca u podstaw? Współczesne problemy upowszechniania kultury
- Marta Dardzińska, Muzeum Pana Tadeusza. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Rekonstrukcja historyczna jako atrakcyjna forma edukacji o historii.
Panel II - Dzieci, dorośli, seniorzy – Wokół oferty dla różnych grup
odbiorców.
- Rafał Slaski, Fundacja im. Zofii i Jana Włodków, Lokalna historia jako katalizator udziału młodzieży szkolnej w konkursie ,,Ziemianie polscy XX wieku’’
- Aleksandra Czarny, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Edukacja muzealna skierowana do pokolenia Z i Alpha: wyzwania i możliwe strategie.
- Dominika Bazaniak, Wielkopolskie Muzeum Niepodległości, „Edukacja historyczna? Z muzeum to możliwe!” – Doświadczenia i praktyki Muzeum Powstania Wielkopolskiego 1918-1919
- Michał Makowski, Muzeum Zamkowe w Pszczynie, Muzeum Zamkowe w Pszczynie w idei Trzeciego Miejsca.
Panel III - Obowiązek, udogodnienie czy standard? O ofercie
kulturalno-edukacyjnej dla osób ze szczególnymi potrzebami.
- dr Mariola Olejniczak, Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy, Z myślą. Nie z obowiązku. Projektowanie kultury wrażliwej. Standardy dostępności jako narzędzie zmiany społecznej.
- Ewa Tomaszewska, Muzeum Okręgowe w Lesznie, Zapraszamy do Muzeum. Po prostu. Projekt poszerzający dostępność oferty Muzeum Okręgowego w Lesznie
- Jakub Kaźmierczak, Firma Dotknij Druk, Jak dotknąć kultury? Przykładowe rozwiązania i realizacje pomocy edukacyjnych dla osób niewidomych i słabowidzących.
5 września - Dziecko w rodzinie ziemiańskiej cz.I
Panel I – stan badań i kultura materialna
- prof. dr hab. Witold Molik (Poznań), Problemy, źródła, trudności badania nad dzieckiem w rodzinie ziemiańskiej w XIX i poł. XX w.
- dr Aldona Cholewianka-Kruszyńska (Muzeum - Zamek w Łańcucie), Pokoje dziecięce w polskich dworach i pałacach w XIX i pocz. XX wieku jako element wychowania, opieki i edukacji dzieci
- dr Aldona Cholewianka-Kruszyńska (Muzeum Zamkowe w Łańcucie), Zabawy i zabawki w polskich rezydencjach ziemiańskich w kontekście europejskiej kultury zabaw dziecięcych od XVII-do XX wieku
- Marek Sosenko (Kraków) – Budowa kolekcji zabawek rodziny Sosenków i zagadnienia dokumentacji bieżącej i historycznej
- dr Tomasz Adam Pruszak (Narodowy Instytut Dziedzictwa), Ubiór dziecięcy i młodzieżowy w okresie międzywojennym w kręgu ziemiaństwa polskiego
Panel II – wychowanie
- prof. dr hab. Roman Jurkowski (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski) – Dzieci ,,pokolenia klęski’’ i ich wychowanie we dworach i pałacach kresowych po 1863
- prof. dr hab. Tadeusz Epsztein, Jak dyscyplinowano dzieci w domach ziemiańskich w Polsce w XIX i XX w.?
- dr Iwona Długoń (Biblioteka Ks. Czartoryskich, Muzeum Narodowe w Krakowie), Wymarzony wychowawca młodzieży czy apodyktyczny autorytet. Witold Leon Czartoryski (1864-1945) i jego koncepcje wychowawcze
- prof. dr hab. Wiktoria Kudela-Świątek (Uniwersytet KEN, Kraków), Między obowiązkiem a dziedzictwem. Wychowanie dzieci ziemiańskich w świetle „Rad dla wnuków i wnuczek” Karola Brzozowskiego (ok. 1850)
- Mikołaj Pietraszak Dmowski (Fundacja Raczyńskich), temat dotyczący wychowania w rodzinie Raczyńskich
- Marek Fijałkowski, Wychowanie dzieci w rodzinie Światołdycz-Kisielów z majątku Poleś na Litwie w II połowie XIX w. na podstawie pamiętników Heleny z Kisielów Klottowej
Dyskusja po panelach
Panel III, cz. I – edukacja, szkoły, pensje
- Joanna Strońska-Przybyła (Muzeum Zamkowe w Pszczynie), Dom poza domem dla synów polskich rodzin arystokratycznych i ziemiańskich - jak z wizji Wacława Iwanowskiego i tradycji Radziwiłłów narodził się internat w Pszczynie
- dr Halina Nocoń, Być dobrym Polakiem i ziemianinem – Edukacja synów wielkopolskich ziemian w prywatnym internacie w Pszczynie w okresie międzywojennym
- Oprowadzanie po Muzeum Ziemiaństwa w Dobrzycy i wystawie czasowej „Dziecko w rodzinie ziemiańskiej”
6 września - Dziecko w rodzinie ziemiańskiej cz.II
Panel III, cz. II – edukacja, szkoły, pensje
- prof. dr hab. Katarzyna Kabacińska-Łuczak (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu), Katarzyna Męczyńska (Muzeum Narodowe w Poznaniu), Ziemianki na pensjach poznańskich od połowy XIX wieku do początków XX wieku, czyli jak nie dostać patentu na staropanieństwo
- Magdalena Knapowska (Muzeum Narodowe w Poznaniu), Skarb z walizeczki, czyli klasztorna edukacja Romy Broekere
- Katarzyna Gieszczyńska-Nowacka (Muzeum Narodowe w Poznaniu), Międzyzaborowe drogi podlaskiego szlachcica czyli o tym czego hrabia Ciecierski w Poznaniu szukał
- dr Alina Kucharska (Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu) – ,,Zalecam tę książkę Witołdkowi…’’. Lektury najmłodszych mieszkańców objezierskiego pałacu ze zbiorów Pracowni Regionalnego Zasobu Bibliotecznego Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu
Panel IV – edukacja – referaty przekrojowe
- prof. dr hab. Mariusz Kulik (Uniwersytet Warszawski), prof. dr hab. Wiesław Caban (Uniwersytet Jana Kochanowskiego), Polska młodzież ziemiańska w rosyjskich szkołach wojskowych w XIX i na początku XX wieku
- dr Marcin Chorązki (Fundacja im. Zofii i Jana Włodków), Edukacja dzieci i młodzieży ziemiańskiej po zakończeniu II wojny światowej na wybranych przykładach
Dyskusja i zakończenie Konferencji
O Pałacu w Dobrzycy
Generalną przebudowę starej rezydencji wraz z założeniem przy
niej ozdobionego budowlami ogrodu oddał Augustyn Gorzeński w ręce znanego,
warszawskiego architekta, Stanisława Zawadzkiego. Budowla kształtem miała
nawiązywać do symboliki wolnomularskiej, a ukończono ją w 1795 roku (prace
wykończeniowe trwały jeszcze do 1804 roku). Wystrój wnętrz, których ściany
pokryły bogate polichromie, wiąże się z nazwiskami dwóch malarzy – Antoniego
Smuglewicza oraz Roberta Stankiewicza. Tylko jedno z pałacowych wnętrz,
zwane salonem niebieskim, ozdobiono sztukateriami. Dwukondygnacyjny
klasycystyczny pałac, ozdobiony potężnym toskańskim portykiem, przykryto
płaskim dachem. Założony przy pałacu ogród ozdobiły modne wtedy budowle –
oficynka, grota, ślimacza górka, panteon i wzniesiony na usypanej wyspie
stawu monopter.
W 1996 roku obiekt jako Muzeum Ziemiaństwa w Dobrzycy udostępniony został społeczeństwu. W 2019 r. zespół pałacowo-parkowy został wpisany na listę Pomników Historii.
W 1996 roku obiekt jako Muzeum Ziemiaństwa w Dobrzycy udostępniony został społeczeństwu. W 2019 r. zespół pałacowo-parkowy został wpisany na listę Pomników Historii.
*
zdjęcia własne oraz Muzeum Ziemiaństwa w Dobrzycy
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz