Stolica - jesień 2024
Muzeum Niepodległości
Pałac Przebendowskich (Radziwiłłów, Zawiszów) – późnobarokowy pałac w Warszawie został pobudowany w 1728 r. dla podskarbiego koronnego Jana Jerzego Przebendowskiego. W 1863 roku nabył go Jan Kazimierz Zawisza (ojciec polskiej archeologii), a w 1912 r. pałac kupił książę Janusz Franciszek Radziwiłł. W czasie Powstania Warszawskiego, budynek zniszczono w ok. 70%. Został odbudowany w latach 1948–1949, lecz nie odtworzono skrzydeł bocznych i oficyn pałacu, a pałac znalazł się między jezdniami i torowiskami Trasy W-Z (sic!).
Muzeum Niepodległości utworzono 30 stycznia
1990 r. w wyniku przekształcenia
Muzeum Historii Polskiego Ruchu Rewolucyjnego oraz
Muzeum Lenina
w
Muzeum Historii Polskich Ruchów Niepodległościowych i Społecznych. Po kompleksowym remoncie pałacu, od 2021 roku, w Muzeum
Niepodległości można oglądać cztery wystawy. Ich opis przytaczam za
stroną internetową muzeum:
KRESY I BEZKRESY W ZBIORACH MUZEUM NIEPODLEGŁOŚCI
W zbiorach Muzeum znajduje się wiele
eksponatów poświęconych kresowej tematyce o czym świadczą trzy
wyodrębnione na wystawie grupy: Kolekcja Krzemieniecka,
Kolekcja Leopolis
oraz Kolekcja Sybiracka stanowiące trzon wystawy. Do ekspozycji
włączone zostały również zbiory wileńskie – Vilniana. Ekspozycję
uzupełniają narzędzia, elementy ubiorów, przedmioty kultu religijnego
oraz inne przedmioty codziennego użytku.
„Pamięci nie da się zgładzić” tak zatytułowana została część poświęcona zbrodni ludobójstwa
dokonanej na polskich jeńcach wojennych przez NKWD. Ukazuje bezkres
zwyrodniałej zbrodni oraz wskazuje na bezpośredni związek rodzin z
pomordowanymi.
Część „Oczyszczanie zaplecza” – ma na celu
przedstawienie deportacji polskiej ludności. Obrazom towarzyszy pokaz
animacji.
Część „Życie wbrew okolicznościom” – przedstawia
trudną adaptację zesłanych i przepełnione tęsknotą życie codzienne.
Z ORŁEM BIAŁYM PRZEZ WIEKI
Dumny znak Orła Białego ze złotą koroną
i potężnym dziobem, z szeroko rozpostartymi skrzydłami, fantazyjnym
ogonem i groźnymi szponami towarzyszy nam przy wielu okazjach. Widzimy
go w herbie państwowym, na tablicach urzędów, w szkolnej klasie, na
strojach sportowców, monetach i banknotach. Odnajdujemy go na zabytkach
w formie nieco odmiennej od tej, do której przywykliśmy. Ten znak ma
długą historię, która splata się z dziejami naszego państwa i narodu. Na
wystawie przedstawiamy tę fascynującą historię, wzbogacając ją o
kontekst ludzi, miejsc i wydarzeń.
POLONIA RESTITUTA. O NIEPODLEGŁOŚĆ I GRANICE 1914-1921
Wystawa w czasie rewitalizacji Pałacu
Przebendowskich/Radziwiłłów była udostępniona zwiedzającym w
Muzeum Romantyzmu w Opinogórze. Prezentowane na niej eksponaty pokazują wszystkie etapy walki o
niepodległość w ujęciu chronologicznym, a także działalność głównych
polskich obozów politycznych. Na wystawie znajdują się liczne obrazy
wybitnych polskich malarzy, m.in. Jacka Malczewskiego i Antoniego
Kozakiewicza, bogata kolekcja biżuterii patriotycznej oraz dokumenty
dotyczące konferencji pokojowej w Paryżu w 1919 roku.
HISTORIA PAŁACU PRZEBENDOWSKICH/RADZIWIŁŁÓW
Wystawa oparta jest na reprodukcjach wizerunków
przedstawiających dawnych właścicieli, historycznych rzutach budynku
oraz fotografiach z okresu dwudziestolecia międzywojennego
prezentujących wnętrza. Przypomniany na niej został rozmiar zniszczeń,
któremu podczas Powstania Warszawskiego uległ pałac, pełniący ważny
punkt oporu. Całość uzupełniona jest oryginalnymi obrazami, na których
uwidoczniony został pałac.
________________________________________________________________________
Pałac Rzeczypospolitej
Pałac Krasińskich – barokowy pałac zbudowany w latach 1677–1695 dla wojewody płockiego Jana Dobrogosta Krasińskiego według projektu Tylmana z Gameren. W roku 1765 gmach został kupiony przez Komisję Skarbu Koronnego i stał się obiektem rządowym. Przemianowany na Pałac Rzeczypospolitej zaczął pełnić funkcje państwowe.
Pałac w trakcie burzenia Warszawy doszczętnie
spalono (oddziały miotające ogniem - Brandkommando). Po wojnie
zniszczenia budynku oszacowano na 85%. W latach 1952–1961 Pałac odbudowano
i przekazano
Bibliotece Narodowej. W maju 2024 Pałac otwarto dla publiczności prezentując skarby z
Narodowej Książnicy. Na wystawie stałej prezentowane są cenne
zabytki polskiego i światowego piśmiennictwa, takie jak
Kazania świętokrzyskie, Psałterz floriański, Rocznik świętokrzyski
dawny, manuskrypty Kroniki Galla Anonima i Kroniki Wincentego Kadłubka i
Jana Długosza, a także średniowieczne i renesansowe dzieła iluminatorów europejskich,
rękopisy literackie, m.in. autograf utworu Jana Kochanowskiego,
Balladyna Juliusza Słowackiego, Oda do młodości
Adama Mickiewicza, zbiory rękopisów Cypriana Kamila Norwida,
Zbigniewa Herberta czy Czesława Miłosza. Z zabytków kultury
muzycznej prezentowane są m.in. rękopisy Fryderyka Chopina i
Henryka Mikołaja Góreckiego oraz oryginały utworów
Agnieszki Osieckiej i Jacka Kaczmarskiego. Na wystawie
zaprezentowany jest medal Nagrody Nobla przyznany Czesławowi
Miłoszowi w 1980 r.
Wstrząsające wrażenie wywiera na zwiedzających szklana urna z prochami spalonych rękopisów i starodruków. Niektóre ze spopielonych woluminów, zastygłe w październiku 1944 roku, wciąż zachowują swój kształt.
Muzeum Narodowe
Muzeum sztuki w Warszawie, założone w 1862 r. jako Muzeum Sztuk Pięknych w Warszawie, narodowa instytucja kultury. W 1916 roku muzeum przejęło miasto. Nazwę zmieniono na Muzeum Narodowe. Modernistyczny gmach wzniesiono w latach 1927–1938, a od 1933 skrzydło wschodnie zajmuje Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie. Kilkakrotnie uszkadzany gmach (1939r. i 1944r.) przetrwał wojnę, ale zbiory zostały zniszczone i rozkradzione. W maju 1945 muzeum zostało znacjonalizowane. Dyrektorem Muzeum Narodowego w Warszawie w latach 1936–1982 był wspomniany wcześniej Stanisław Lorentz, który zasłużył się w akcji ratowania dóbr kultury polskiej.
Galerie stałe Muzeum Narodowego:
~ Galeria Sztuki Starożytnej
~ Galeria Faras
~ Galeria Sztuki
Średniowiecznej
~ Galeria Sztuki Dawnej
~ Galeria Wzornictwa
Polskiego
~ Galeria Sztuki XIX Wieku
Wystawa czasowa –
monograficzna wystawa malarstwa Józefa Chełmońskiego.
Projekt badawczy
CHEŁMOŃSKI realizowany w latach 2022–2025 przez Muzeum Narodowe w
Warszawie, Muzeum Narodowe w Poznaniu i Muzeum Narodowe w
Krakowie. Towarzyszy mu katalog dzieł malarskich
Józefa Chełmońskiego.
Układ wystawy odzwierciedla najważniejsze dziedziny malarskich zainteresowań Chełmońskiego: ukazuje go jako kronikarza codziennego życia wsi, artystę zafascynowanego końmi, wreszcie jako wrażliwego obserwatora natury, dostrzegającego także duchowy, religijno-mistyczny wymiar jej bytu.
Pałac Królikarnia
W 1939 r. oraz w 1944 r. podczas walk Powstania Warszawskiego, pałac został zniszczony. Odbudowę pałacu ukończono już po śmierci Xawerego Dunikowskiego w 1964 roku. Do niedawna w Muzeum Rzeźby można było obejrzeć Zbiory:
Kolekcja Xawerego Dunikowskiego
Kolekcja Rzeźby Dawnej
Kolekcja Rzeźby Współczesnej
Kolekcja Augusta Zamoyskiego
Magazyny studyjne rzeźby XX i XXI
Obecnie Muzeum jest nieczynne do odwołania, ale nie ma o tym żadnych informacji ani na stronie internetowej muzeum www.krolikarnia.mnw.art.pl/, ani na profilu na FB www.facebook.com/Krolikarnia, co potencjalnych zwiedzających wprowadza w błąd ☹
* zdjęcia własne CANON EOS 1300D
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz