Iwona Kienzler
Bellona 2017
Zielona wróżka
Tytuł i podtytuł książki brzmiące „W oparach absyntu.
Skandale Młodej Polski” wspaniale oddają treść publikacji Iwony Kienzler, o
której sylwetce pisałam przy okazji recenzji innej pozycji, opatrzonej mianem
„Maria Skłodowska-Curie. Złodziejka mężów - życie i miłości”.
Analizując rzeczony tytuł należy zauważyć, że część „W oparach”
autorka przemyślnie zapożyczyła od tomu tekstów Juliana Tuwima i Antoniego
Słonimskiego „W oparach absurdu”. Absurd zastąpiła absyntem, lub jak go
często nazywano „zieloną wróżką”, którą raczyli się przedstawiciele
krakowskiej cyganerii młodopolskiej nie zawsze dodając trzy części wody do
tego wysokoprocentowego napoju alkoholowego. Pisarka wybrała najlepszy z
możliwych okres do przedstawienia skandalizującego środowiska twórców - epokę
Młodej Polski. Pod hasłem „Sztuka dla sztuki” artyści zrywali z ideami pozytywizmu na rzecz powrotu do romantycznych
dążeń niepodległościowych. Posiadacze różnych talentów uprawiający
czystą sztukę, pozbawioną pierwiastków utylitarnych, odcinali się od
mieszczańskich, filisterskich stereotypów. Hołdowali
dekadenckim trendom ducha epoki aż do wyznawania filozofii ubóstwa w
dusznej atmosferze modnych lokali stołecznego Krakowa, Lwowa,
Zakopanego czy Warszawy.
Szał uniesień
Iwona Kienzler wydostała z oparów absyntu postaci
polskich artystów schyłku wieków i ukazała ich w szerokim kontekście
społecznym. Przeniosła czytelników do świata bohemy gardzącej
konwenansami, rozchwianej emocjonalnie, wiecznie przeżywającej męki twórcze, a
często i niemoc twórczą. Doskonale wybrane przez literatkę postaci orędowników
chłopomanii i emancypacji, bywalców salonów i podrzędnych
knajpek, bohaterów skandali i obyczajowych ekstrawagancji nosiły nazwiska
znane zapewne wszystkim Polakom. Zofia Nałkowska – autorka
„Granicy”, Władysław Podkowiński – twórca „Szału uniesień”, Stanisław Wyspiański – sprawca „Wesela” i wiele innych
jeszcze osób pretendowało do miana spiritus movens salonowych intryg,
afer damsko-męskich i artystycznych awantur. Koligacje rodzinne i towarzyskie
bohaterów książki spowodowały przenikanie się treści rozdziałów wywołując
wrażenie ciągłości treści publikacji. W tomie nie znajdujemy zatem
encyklopedycznego przedstawiania losów kolejnych wybranych postaci lecz
płynnie toczącą się
opowieść o czasach i ludziach doby Młodej Polski.
![]() |
Władysław Podkowiński - "Szał uniesień" |
![]() |
Stanisław Wyspiański -" Autoportret z żoną" |